toonenannelies.reismee.nl

southampton-rome

Reisverslag 1 (10 januari- 16 januari 2010)

In een royale touringcar van station Duivendrecht (weggebracht door Hans, waarvoor nog dank, Hans) naar Southampton gereden, 25 passagiers. We blijken toch niet de jongste deelnemers en ingescheept met vele honderden Engelsen en Amerikanen, zeker niet de jongsten. Maar kinderen worden niet aangetroffen.

Het is een sensatie maandagochtend 11 januari de Queen Mary 2 te zien liggen aan de kade te Southampton. Het inchecken en de security check verlopen heel ordentelijk, Engels, gedisciplineerd, rustig en zeker zo degelijk als op Schiphol, maar zonder gedrang en gehaast. De ontvangst aan boord is hartverwarmend, de champagne is heerlijk, maar vertraagt het uitpakken. In een ijzige koude met sneeuw, na een veiligheidsoefening met zwemvesten, vaart hare Majesteit rond 18.15 uur af, indrukwekkend begeleid door harmonieorkest en vuurwerk op de wal. 's Avonds een aardige introductiespeech vanaf de brug door de Commodore Bernard Warner die echter al waarschuwt voor ruw weer de aanstaande nacht en de volgende ochtend wanneer we via het Kanaal de Atlantische oceaan opkomen. 's Nachts wennen aan alle geluiden en ook aan de deining. Deze Iron Lady ligt zeker niet stil bij een westerstorm (windkracht 9) die in de Golf van Biscaye pas echt tot ontwikkeling komt, maar dat hoeft ook niet. De onvaste tred went. Aan boord draait ongeveer alles om eten, zo is de eerste indruk. Er zijn wel 6 of 7 restaurants en je kunt in zeker twee ervan 24 uur per dag terecht.

Titanicgevoel 1

Je komt het schip binnen in de Grand Lobby (zie foto). Aankleding en atmosfeer doen erg aan de Titanic denken: trappen en bordes met tapijt in rood en goud. Alles rijkelijk gedecoreerd. Ook het casino, het theater en de luxe winkels ademen die sfeer.

Onze hut is prettig en praktisch. We zijn vooral blij met het balkon.

Heel actief zijn we de eerste dagen nog niet, maar we bekijken wel van alles; luxe shops, casino's, niet onverdienstelijk Mozart spelend strijkkwartet, een lezing van een ‘forensic scientist' (Jerry Labriola, ever heard of?) die o.a. vertelde over zijn visie op Jack The Ripper en een moordzaak (‘Sherman') uit 1954 die de basis vormde voor de film ‘The Fugitive'. Op een rollend en stampend schip is het soms lastig je te concentreren, maar Jerry bleef fier overeind. Er is iedere dag een overdaad aan cursussen, lezingen, theater, muziek en entertainment en heel veel sport en fitness.

Titanic-gevoel 2

Het T-gevoel ontstond even toen we in een lounge naar een strijkje luisterden. Mensen liepen af en aan, maar erg onvast en

wankelend vanwege de storm. Het strijkje gaf geen krimp en speelde gewoon door.....

Van de 2500 passagiers gaan er ongeveer 600 de hele reis mee, de rest doet een korter stuk. We kijken uit naar de uitstapjes die aanstaande zijn.

Titanic-gevoel 3

Het schip is ingedeeld in verschillende klassen. Er zijn mensen in een binnenhut zonder ramen. Er zijn ook mensen in suites met een apart zwembad waar de anderen niet bij mogen. Ook zijn er strenge dresscodes voor onze categorie. Tijdens de formal evenings denk je dan wel eens aan Kate Winslet, die in de hogere kringen verkeerde maar iets kreeg met iemand uit een lagere kaste. Als T zijn smokingjasje nou af en toe eens verruilt voor een jute hemd: Antonio di Caprio?

Op dit moment, ongeveer 10 uur in de ochtend (na een verrukkelijk ontbijt) donderdag 14 januari, varen we met een westelijke deining in de rug richting straat van Gibraltar. Een onrustige, stormachtige nacht na een zeer regenachtige middag Lissabon, waar we de oude stad bezochten. Commodore Warner riep gisteravond tegen zessen via de intercom plotseling een ‘assessment party' bijeen in de Commodore's Club. Raadselachtig. Na een half uur werd duidelijk dat er brandalarm was geweest, rookontwikkeling, een spookbeeld voor iedere kapitein. We lagen toen nog tegen de wal in Lissabon. We weten nu wat een assessment party hier aan boord betekent. Rond de middag straks passeren we Gibraltar, ongeveer ten tijde van het dagelijkse praatje van Warner.

Het aan- en afmeren is voor bootliefhebbers een must om aan dek mee te maken. Dat gaat, ondanks de zeer stevige wind, met een rust en precisie, die je in een gemiddelde sluis in Nederland in het vaarseizoen niet gauw meemaakt. Na afmeren in Lissabon, uitchecken via je bootpasje waarop alles staat geregistreerd (tot en met barbezoek aan toe) in een shuttlebus naar het centrum van Lissabon, allemaal weer degelijk en perfect georganiseerd. Wij kozen voor een eigen tochtje vanuit het centrum, zoals de meesten. Het schijnt overigens al twee maanden vrijwel onafgebroken te regenen in Portugal. We hebben door de heftige regen niet veel gezien van de stad, wel wat van de sfeer geproefd. De temperatuur ligt rond de 16 graden. Bij terugkomst aan boord weer even security check. In de hut ligt dan weer de dagelijkse boordkrant (zelfs in het Nederlands) en dagprogramma voor de volgende dag.

Dekadentje van de week: animeer-mannen

Wat te doen als je in vol ornaat op een black and white ball bent en manlief houdt niet van stijldansen? De entertainment officer heeft voor alles een oplossing. Er werden 10 goedlachse mannen voorgesteld aan het publiek. Meest eind 50 begin 60, prachtige witte smoking, sportieve achtergrond, sommigen academicus, en vooral niet alleen dol op maar ook bedreven in dansen. Ingehuurd voor alleenstaande dames en dames waarvan de man niet van dansen houdt. Daar zit je dan...

Rome

Zaterdag 16 januari: afmeren om 8 uur in de ochtend in Civitavecchia. Met shuttlebus naar centrum Civitavecchia alwaar de trein naar Rome genomen om 9 uur. Gisteravond de uitgestelde, aangeklede champagneborrel met de Commodore en zijn gevolg. Nog niet met hem kunnen spreken, maar dat komt mogelijk nog. Doordat we de late shift van het diner (20.30 uur) gewisseld hebben met de vroege (18.00 uur), hebben we meer aan de avond. Een overdaad aan entertainment waarbij wij vooral de klassieke muziek volgen.

We gaan per trein van Civitavecchia naar Rome en wandelen de hele dag door Rome. Heerlijk om hier weer te zijn. Het is wel winter en de terrassen zijn wat minder levendig, maar vaak zijn ze verwarmd. Het is fris maar prachtig weer in Rome, 17 graden en zon!

Hans Brölmann

Lieve vrienden, wat een onderhoudend reisverslag. De zwaarweerproef hebben jullie al achter de rug. Die animeermannen zouden ze op meer feestjes moeten doen. Voor mij een uitomst.
Veel plezier vandaag in Rome.

Hartelijke groet ook van Mart,
Hans

nikie

Titanic gevoel, wow! Lissabon Rome wow! jaloers jaloers! Leuk om jullie zo te kunnen volgen via deze site. Geniet!
liefs

akkengertjan

Ik geef het toe. Jullie verslag doet mij een ietsjepietsje van mening veranderen. Het klinkt eigenlijk erg leuk. Ik had gedacht aan al die golven, telkens weer, aan titanic (niet wow, maar ojee). Maar het klinkt als een ontdekkingsreis in een net ontdekt reservaat, met soms vertrouwde elementen (muziek, wetenschap) waardoor je je kennelijk regelmatig wankelende gang gaat. De zee, zeggen jullie. Echt? Heb veel plezier.gj

Ted Baijings

Zoals we jullie kennen: een zeer onderhoudend en boeiend verslag van een romantische reis, waar zeker nog veel gaat gebeuren. Want het begint meestal met animeer mannen maar daarna komt het andere geslacht ook zeker achter Antoine di Caprio aan.
Hoe staat het overigens met het putten op zo'n bewegend schip ?
Liefs,
Ted & Christine

buurtjes

Hoi,
Alles goed en koud hier. Leuk verslag, is inderdaad boeiend om te horen wat er allemaal in zo'n klein dorp plaatsvindt. Vallen jullie niet ook lekker in slaap door het deinen van het schip?
Wat ik erg graag zie is het gemiddelde gewicht per week... Dat eten op zo'n schip is meestal perfect en de wijn vaak ook. Jullie huis staat er nog altijd fraai bij.
Veel plezier

Femke Ceresa

Erg leuk deze website. Op de foto's ziet het er allemaal prachtig uit. Ik schrijf me in voor het titanic-gevoel en de animeer-mannen!

Marjo

Lieve Annelies en Toon,
Dit reisverslag is haast niet te verdragen voor de gewone hardwerkende mens die bijna elke dag op haar fietsje (af en toe ook autootje, jullie kennen me!) omwikkeld door dikke shawls en dikke mist, zich naar het werk begeeft. En dan te bedenken dat jullie reis nog heel lang gaat duren en dat dit verslag nog maar het begin is ..... Ik wens jullie natuurlijk een prachtige tijd samen met heel veel mooie belevenissen. Komt het een beetje geloofwaardig over wat ik zeg? Ik probeer het op een later moment nog eens. Het is gewoon teveel voor me.
Veel groeten en plezier en liefs, Marjo

pw@delissenwarners.nl

Daar zit je dan nog laat op kantoor en droom je wat weg met de foto's van jullie op het scherm en het leuk geschreven verslag.
Moet denk ook mijn mening over cruises bijstellen; mijn ouders reisde zo ook wel eens; bijvoorbeeld naar India en was mijn vader blij om maar even van boord te hoeven/mogen en snel weer terug in veiligheid tot dat natuurlijk de hele boot wordt gekaapt.
Lijkt mij voor piraten ook moeilijk om aan boord te komen.
Die do you think you can dance mannen is wel een trouvaille. Veel plezier en ik blijf julie volgen.
Groet Philip Warners met s

hans pleiter

Lieve Toon en annelies,

Geweldige verhalen, maar wat gaan jullie snel. Als je even niet oplet, hebben jullie alweer drie bestemmingen met goed gevolg afgelegd. Sporten jullie wel genoeg? Wij proberen ons zo goed mogelijk in te leven en hebben gisteravond ook geprobeerd om ons in een kajuit te wanen en te gaan slapen in een zacht schommelende boot. Het ging nog niet helemaal goed, maar dat zal komen omdat we geen balkon aan onze slaapkamer hebben hangen. Hier loopt alles rustig verder, dus jullie kunnen gerust nog een paar maanden wegblijven
Liefs Hans en Rolien