toonenannelies.reismee.nl

van rome tot safaga

Reisverslag 2 (16 januari - 21 januari 2010)

Van Rome naar Safaga

65 min

De gemiddelde leeftijd aan boord is hoog. Wij hebben genoeg leeftijdgenoten, maar er zijn aanzienlijk wat mensen boven de 80.

Er zijn ook veel mensen met overgewicht, vooral bij de Amerikaanse medereizigers. De maaltijden aan boord zijn licht en de porties klein. Er is altijd ook een low calorie menu. Maar er zijn ook restaurants met self service waar je dus steeds opnieuw kunt opscheppen. Een eldorado voor de veeleters.

De sportschool en de fitnessklassen geven ook een interessante scheve verdeling. Hier zijn vooral de (relatief) jonge mensen en de lichtgewichten te vinden. Behalve in de waistwatchers-groep. Dat zijn de mensen die met behulp van veel exercises willen afvallen. Dat zijn er maar 7! In ieder geval zijn wij zo duidelijk 65 min dat we ons steeds lichter en jonger gaan voelen!

Bij vertrek uit Rome bleken 4 passagiers niet teruggekeerd toen de Commodore wilde lossen. Na drie kwartier vertrokken we uiteindelijk toch. Hoe een en ander met betrokkenen, die ten slotte toch verschenen, besproken wordt, worden we niet gewaar. Een rustige zaterdagnacht en bij wakker worden fraaie passage door de straat van Messina (tussen Sicilië en het vasteland), een mooie aanblik van stuurboordzijde (waar onze ‘stateroom' 11131, hut) zich bevindt) op de besneeuwde Etna.

Maandag hele dag verder op een rustige Middellandse Zee. 's Morgens een z.g. ‘drill': het bevoegd gezag aan boord bereidt ons voor op de doortocht door de golf van Aden, 'your safety and security is our highest priority', zoals Warner het in zijn ‘hete aardappel Engels' zegt. Nee, we hoeven ons helemaal geen zorgen te maken; onderzoek heeft immers uitgewezen dat schepen van deze omvang en vooral schepen die sneller varen dan 15 knopen (deze vaart 25 en als met moet 29, zegt Warner), tot op heden nog niet door piraten zijn bezocht. Er worden zelfs ook lezingen over piraterij gehouden. Als er een alarm komt, moeten de bewoners van een binnenhut in hun hut blijven en bewoners van een hut met balkon (zoals 11131) zich naar de corridor ofwel gang begeven en daar plaats nemen, eventueel op een uit de hut mee te nemen stoel, of op de grond. De lichten in de hutten dienen dan te worden gedoofd. Dat hebben we even geoefend. Wat de bemanning in de tussentijd aan dek uitspookt, worden we niet gewaar. Na twintig minuten mag iedereen weer terug naar zijn hut. Warner spreekt in zijn immer aanwezige hoffelijkheid zijn grote waardering uit voor de coöperatie en het door iedereen volgen van de instructies. De dag erop spreken we iemand die met Nederlanders aan tafel zit aan wie de gehele oefening voorbij is gegaan. We gaan het zien. Mochten er na nu geen reisverslagen meer komen, dan weet men waar het is misgegaan.

Suezkanaal dinsdag 21 januari 2010

Dinsdagochtendvroeg varen we het Suezkanaal binnen in een konvooi van 15 schepen waar QM2nr. 14 van is.

Wat een fantastische ervaring is het om op deze enorme kolos de eerste kennismaking met Egypte te ondergaan. Halverwege, in de Bittermeren, moeten we wachten om het tegengestelde konvooi te laten passeren. De voorgaande 13 schepen zijn voor anker gegaan, maar het bevoegd gezag aan boord heeft het bij de autoriteiten kennelijk voor elkaar gekregen om al laverend tussen de geankerde schepen, de koppositie in te nemen en als de zuidelijk engte vrij is, vaart QM 2 als eerste het zuidelijke deel in.

Woensdag een dag Egyptisch museum, erg mooie spullen betreffende Toetankhamon, verder een chaotisch, overbevolkt en vies Cairo. Daarna de pyramiden, de Sphinx en nog een beetje bazaar, weer in Cairo. Vandaag vanuit Safaga een zonnige dagje aan het strand in Hurghada. De bougainville bloeit hier prachtig en het is 24 graden. Vanavond op weg naar de golf van Aden, op naar de piraten.

toon en mieke

lieve annelies en toon,
leuk om jullie reis zo mee te beleven, lekker tussen de patiënten door.....prachtige foto's ook! en ja, belachelijk mooie uitzichten. kan er ook een foto gemaakt worden van die animeermannen?, worden we wel nieuwsgierig naar...

heel veel plezier, heb het samen ook goed, en veel liefs,
toon en mieke.

jan en ciel

Wat fijn toch, telkens weer onder de hoede van het 'bevoegde gezag' ! Hopelijk zijn de piraten ook onder de indruk, zo niet: Wellicht biedt mentaliseren een ingang. Het zijn tenslotte arme sloebers die ook wel eens wat willen.
Reuze benieuwd naar de volgende verhalen. We genieten mee.

margit

wat leuk om zo een beetje te kunnen meeleven! Heb wel dit soort drijvende flatgebouwen zien liggen bij de terminal in Amsterdam, maar de binnenkant nooit gezien. Heel erg Titanic. Mooie hut ook. Ben benieuwd of jullie nog piraten treffen. En of de animeermannen daar tegenop kunnen...
Liefs, Margit

Erik Sikkens

Dag Toon en Annelies,

Prachtige foto's en mooie verhalen; leuk om zo met jullie "mee te varen". Het lijkt me heerlijk genieten en een mooie manier om je "horizon te verbreden"! Grappig dat de commodore een dagelijkse brieffing geeft. Ben benieuwd wat voor nieuws hij elke dag weer brengt. Hou de piraten op afstand. Veel plezier en groeten, Erik (en de rest op de Emmalaan)

Gert Reinink

Hallo Toon en natuurlijk ook Annelies,
Leuk om zo even te kunnen genieten van jullie reisverhalen. Het lijkt mij een fantastische reis en ik vind het leuk om de berichten te ontvangen. .....en Toon, de gemiddelde leeftijd bij de reclassering is nog steeds 40- Ik hoop dat je je t.z.t. weer kunt aanpassen -:)

marian

lieve toon en annelies,
met de voeten hier net uit de sneeuw is het tergend de QM zo majestueus egypte binnen te zien varen en jullie in het woestijnzand te weten.
ik miste vroeger geen aflevering van de love boat, dus kijk uit naar jullie reisverslagen.
geniet er van,
liefs,marian

Jacques

Lieve Annelies en Toon
Ik geloof dat Ingrid en ik bijna net zoveel genieten van jullie worldcruise als jullie zelf. Dit door de heerlijke met humor en realiteit gevulde reisverhalen die wij van jullie ontvangen. Ga zo door en blijf genieten.
Groeten Ingrid en Jacques

Saskia

Lieve Annelies en Toon
Wat een leuke verhalen en een prachtige foto's . Jullie bij de pyramides in zomers tenue en wij in de kou en regen/ natte sneeuw.
Wat heerlijk dat er zo'n "complete"verzorging aan boord is er wordt kennelijk aan alles gedacht. Ik wil die animeer mannen ook wel eens zien! Leuk om zo mee te reizen onder het drukke werken door. Dat de piraten jullie maar met rusyt mogen laten, wij willen volgende reisverslagen! Goede reis en liefs, Saskia

Lieve Annelies en Toon,

"Älles wat je altijd al wilde zien en waarvoor er nooit tijd was om te doen".
Het lijkt me heerlijk zo te reizen en zoveel te zien. Ik geniet van jullie verhalen en foto's.
We worden aangestoken door jullie reis om naar de vele aanbiedingen van bootreizen te kijken. Of we het gaan doen....nog een grote vraag bij ons.
Liefs en mogen de piraten aan jullie voorbij gaan.

Guus en Joke

Leonie en Ton

Lieve Annelies en Toon,

Er is hier weer mooie verse sneeuw gevallen. Om jaloers op te zijn. Zal wel afzien zijn met die 24 graden. Die Titanic verhalen doen ons overigens denken aan de toch wat in vergetelheid geraakte morse code. De commodore is 'm vast niet vergeten, maar hoe zit dat eigenlijk met jullie? We gaan het testen. Toon, stel dat...herhaal, stel dat je onverhoopt ergens aan boord een club tegen komt en je kan de verleiding niet weerstaan om dat toevallig meegenomen balletje weg te slaan, dan is de volgende code erg handig ..-./---/.-./. Succes!

Goede reis en geniet van alles. Leonie en Ton